Initiativ

Malmö – The True Story

Med inspiration från ”Third Generation” (se nedan) började vi i börjat av augusti 2013 samla in berättelser från Malmös alla gymnasieungdomar genom besök på samtliga gymnasieskolor samt kontakt via digitala och sociala medier. Malmö kokar av kraft, energi och frustration. Genom att ungdomar kan berätta sina berättelser om vardagens drömmar, konflikter och relationer kan de bli synliga. Vi vill gärna ha svar på hur det är att bo i Malmö? Hur ser en vardag ut för en gymnasieungdom? Hur tänker ungdomar om Malmö och vad som händer i staden? Vi vill veta vad man har för framtidsdrömmar och rädslor.  I Slottstaden och på Holma. På Rosengård och på Limhamn. På Kirseberg och Sofielund. Dessa historier kommer sedan ligga till grund för en teaterpjäs som sätts upp på Malmö Stadsteater 2014. En pjäs som skapa debatt och väcka till eftertanke. Pjäsen kommer att ha premiär i oktober 2014.

Läs mer om Malmö – The True Story här.

 

Vilja väl

Pjäsen Vilja väl  är inspirerad av berättelser som skickats in till Malmö – The True Story. Dramatikern Kristian Hallberg har gjort omfattande research genom att inte bara läsa berättelser och se videoklipp från Malmö – The True Story  utan har också själv vistats på platser där många ungdomar träffas. Pjäsens ensemble består av 9 stycken skådespelare. 3 av skådespelarna ingår i Malmö Stadsteaters ordinarie ensemble, resterande rekryterades genom en öppen audition under våren 2014. Sedan premiären i oktober 2014 har Vilja väl spelat för över 2000 gymnasieungdomar i Malmö helt kostnadsfritt. Pjäsen uppmuntrar ungdomarna och publiken till att börja fundera om samhället vi lever i. Kopplat till Vilja väl har vi i samarbete med Malmö Stadsteater erbjudit workshops med dramapedagoger. Vilja väl är just nu på en regional turné i Skåne och Halland och besöker Landskrona, Ystad, Helsingborg, Trelleborg, Kristianstad och Halmstad. Framtidsgenerationen vill att så många ungdomar som möjligt ska få möjlighet att se pjäsen och diskutera de teman som pjäsen tar upp.

”Det är en livlig och rivig föreställning, men att se den som en ren ungdomspjäs är att undfly sitt vuxenansvar. Hallberg ställer frågor som egentligen riktar sig mera till oss som har skaffat större makt över våra liv. ”

Expressen 2014-10-18

”Och medan alla är så upptagna med att begripa sig på eller utdöma varandra sitter Rakel Benérs tiggerska Brna med en mugg och bevittnar skeendet. Hennes närvaro ger perspektiv på småkonflikterna och påminner om den totala utsatthet vi alla riskerar att hamna i när ett samhälle rämnar.”

Svenska Dagbladet 2014-11-05

”Det är skönt att allt inte är som du tror vid första ögonkastet. En välvilja kan bli helt missriktad och en god intention kan orsaka en katastrof. Vilja väl överraskar och utmanar fördomar. Pjäsen vågar också peta i öppna sår och lyfter frågan om vem som egentligen är rasist.”

Skånska Dagbladet 2014-10-18

”Innanför denna spelplats skildras staden som ett rörligt kollektiv, men med ett infekterat centrum: den unga tiggaren. Brna förkroppsligar vårt dåliga samvete och bristande tålamod och till slut har hon utnyttjas av alla. Då brister hennes sansade bedjan och i dess ställe reser sig ett ylande djur.”

Sydsvenskan 2014-10-18

 

Timbuktu – Triangeln

Till pjäsen Vilja väl skrev Jason Diakité, som går under artistnamnet Timbuktu, låten Triangeln. Låten ingår i pjäsen och hela ensemblen dansar till den under pjäsen. Jason Diakité har även tidigare varit engagerad i Malmö – The True Story och följde bland annat med på en bussturné till flera gymnasieskolor i Malmö för att uppmuntra ungdomar att skicka in sin berättelser till initiativet.

Timbuktu – Triangeln på Spotify
Timbuktu – Triangeln på Google Play Music
Timbuktu – Triangeln på iTunes

 

I hjärtat av Malmö

För att uppmärksamma flera berättelser som kommit in till Malmö – The True Story producerade vi våren 2014 serie- och textboken I hjärtat av Malmö. Sex av Sveriges främsta serietecknare (Niklas Asker, Natalia Batista, Ruben Dahlstrand, M. Falke, Henri Gylander och Sarah Kläpp) fick i uppdrag av oss via Seriefrämjandet att teckna några av dessa berättelser. Dessutom valde vi att ha med ytterligare några berättelser i textform. I hjärtat av Malmö distribuerades helt kostnadsfritt till samtliga gymnasieskolor i Malmö vid terminsstart HT14. Alla gymnasieungdomar ska få ta del av varandras berättelser tycker vi. 

Du kan köpa boken här.

 

MALMÖ TALAR

För att uppmärksamma flera berättelser som kommit in till Malmö – The True Story startade vi ljudbox-kampanjen MALMÖ TALAR i april 2014.  Runt om i Malmö satte vi upp små ljudboxar och uppmanade människor att ta en promenad till de olika högtalarna, trycka på knappen och lyssna på en historia de aldrig hört tidigare. Ljudboxarna var laddade med berättelser som ungdomar skickat in till Malmö – The True Story och som de själva spelat i i studion på Malmö Stadsteater. 

Bilder på MALMÖ TALAR

 

Third Generation

Som inspiration till Framtidsgenerationens största projekt, Malmö – The True Story bjöd vi i samarbete med Malmö Stadsteater in pjäsen ”Third Generation”, som ursprungligen skapats av Habimateatern i Tel Aviv tillsammans med Schaubühne i Berlin. På scenen gestaltar tyskar, israeliska judar och palestinier om hur det är att vara den tredje generationen efter förintelsen och staten Israels bildande. Skådespelarna använder sina egna namn och berättar om sin egen bakgrund. Gräl, skratt och en sanslös humor som balanserar på gränsen till det opassande. Pjäsen var mycket uppskattad av publik och recensenter. Sammanlagt spelades sex föreställningar; tre för skolor, två offentliga och en vänföreställning. På samtliga föreställningar var över 80 procent av platserna belagda. Vi vill rikta ett stort tack till att i publiken som deltog med intressanta och berikande framföranden i de efterföljande samtalen med regissören Yael Ronen och skådespelarna efter föreställningarna.

Gästspelet var en samproduktion mellan Stiftelsen Framtidsgenerationen och Malmö Stadsteater och genomfördes med stöd av PostkodLotteriet, Gertrude och Ivar Philipsons stiftelse, Länsstyrelsen i Skåne, Malmö Stad, Region Skåne, Sparbanksstiftelsen i Skåne, Swedbank och Sydsvenska Handelskammaren och mottogs med goda recensioner:

”Vild men imponerande koncentrerad lektion i hur komplex Mellanöstern-konflikten är, inom såväl som mellan nationerna.”

Aftonbladet 2013-10-25

”Det här är både hyperintelligent politisk teater – framför allt för att den blottlägger identitetspolitikens förlamande återvändsgränder – och enastående skicklig scenkonst.”

Helsingborgs Dagblad 2013-10-30

”Ja, det är ett skickligt gestaltat och effektivt stycke dramatik byggd på frågor som uppstått under ensemblens eget arbete med pjäsen”.

Expressen 2013-10-24